Påsklovsaktivitet 2018

En på servern ganska intensiv vecka avslutades med en känsla av att vi alla gick miste om det vi egentligen hade försökt åstadkomma – på grund av kommunikationsmissar. Egentligen är det samma dilemma som vi haft tidigare – med olika önskemål om hur vi vill spela.

Grundfelet har vi konstaterat är att vi har haft fler spelare än familjen Golcher (som finansierar världen) som har haft OP på servern – dvs har haft möjligheten att använda olika kommandon för att hjälpa till när någon fastnat mm. Tyvärr har det även använts för att gå runt överlevnadsläget på ett sätt som bidragit till att vissa fått kämpa medan andra kunnat skaffa sig fördelar.

Det innebar att spelglädjen rann ut i sanden för 5+ spelare medan 2 hade kul och på egen hand tog död på draken. Att som ensam vuxen på servern försöka stoppa något som hände på 30 sekunder var lönlöst, också det en lärdom.

Vi skuldbelägger inte någon – alla gör vi så gott vi kan – och vi lär oss tillsammans 

Det vi lärt oss den här veckan är att vi behöver vara mer närvarande på servern, samt hitta ett sätt att på gemensamma tider öppna världen för spel tillsammans.

Vi har också lärt oss att vi behöver dra tillbaka OP från övriga spelare för att säkerställa att spelupplevelsen blir så som vi avsett – utan privilegier som kan missbrukas.

I den gamla världen var det en kompromiss skapad för att vi skulle kunna ha EN realm och kunna växla mellan Creative (fritt byggande) och Survival (överlevnad).

Även där var det en rätt dålig kompromiss, men det var vad vi fick ta till som lösning för att där och då slippa förlora de som hade spelat mest på realmen.

Alexander, William och jag har vridit och vänt på det här ett par dygn och tror att det bästa är att starta om från scratch, med realmen omställd till överlevnadsläge utan andra admins än oss. Noll fusk. Noll fördelar. Hundra procent samarbete i en gemensam bas där vi alla kämpar som ett lag för att klara av spelet och befolka vår bas med alla arter som finns att få tag på i Minecraft, samt med automatisering av odling, fungerande järnväg.

För det är samspelet som är intressant för oss som driver sajten och realmen. Det fungerar bra för de flesta av oss. Vi vill att det ska fungera för alla.

Den gamla världen delas ut som en zip-fil som kan hämtas ned här – högerklicka på länken och välj spara som: Kuben.zip (över 1 Gb).

Vi backar inte tillbaka till den. Istället kan de som vill spela i den antingen spela själva eller sätta upp egna realm-konton och där få möjligheten att spela som de önskar.

Den värld vi byggt upp under lovet är lagd i malpåse. All spelaraktivitet på den har dykt till noll efter drakäventyrets snöpliga slut.

En ny värld är skapad. Alla OPs som inte var från oss som driver realmen är bortplockade. Realmen är nedsläckt till kl 18:00 i afton.

Välkomna in till en ny värld i en realm med fokus på samarbete och gemensamma utmaningar.

2017 spelade vi spel

Det hann hända en hel del på vår Realm-server och framöver kan det hända ännu fler saker, även om vi inte är hundraprocentigt säkra på hur vi ska lösa det än.

Under året har mina möjligheter att vara aktivt deltagande varierat i takt med en synnerligen svajig skoltillvaro för min egna ungar och då har serverns övriga gäster hjälpts åt att spela. En miss i juni ledde till att servern låg avstängd ända till december, vilket ger en ledtråd om hur lite som hänt här under hösten. Nu är Realm-servern dock uppe igen och nyfikna sällskapskubisar har börjat kika in igen tillsammans med syskon och föräldrar.

En av de sidoaktiviteter som varit mest efterfrågad under året, vid sidan av spelandet, har varit att få lite hjälp att komma igång med programmering. Olika startlägen och erfarenhet gör att det kan bli lite spretigt och svårt att köra en samlad aktivitet, men då intresse finns för Scratch, Python, Java och även en del Arduino/Raspberry Pie-utveckling så kommer jag helt enkelt att lösa problemet genom att blogga, tipsa om andra kurser, appar, böcker och i viss mån även lägga ut egna tutorials.

Det finns även de som kikar på spelutvecklingsverktyg som Gamemaker Studio (tillgängligt via Steam) eller Unity 3D. Några har prövat att bygga banor i spel som Portal 2 eller Company of Heroes. Andra har prövat att koda lite i skolan med BBC Micro:bit eller Arduino och ytterligare några har prövat att göra egna 3D-modeller i Blender (som kan användas både för att skapa 3D-figurer för spel och för utskrift).

I november fick jag äntligen min efterlängtade fiber och bör därför kunna sätta upp ett par Minecraft-servrar för olika event, vid sidan av Realm-servern vars värld vi fått önskemål om att inte förändra. Dessa aktiviteter kommer troligtvis att dyka upp under lovveckorna, då med olika äventyrsbanor som vi kan hjälpas åt att klara av (eller bygga tillsammans).

En möjlighet på sikt är att vi kikar på att med Java skapa moddar till Minecraft, dvs att bygga egna block, recept och mobs. Det finns förvisso redan moddar där man kan skriva instruktioner till små robotar som sedan bygger olika saker i spelet medan man tittar på, men att bygga en sådan mod som man sedan kan spela med kunde vara ett bra projekt som vi sedan kan bygga vidare på, för att kunna spara ned recept på slott, byar, fängelsehålor och annat trevligt.

En annan möjlighet – dock något begränsad pga hur Minecraft fungerar – är att klura på hur vi kan skapa en mer intressant AI. Även här finns det redan moddar, men om jag känner er kubisar rätt så är det roligare att komma på hur man ska lösa något och sedan se det fungera, än det sedan är att spela med det man byggt.