Våra spelregler

Nu när vi har två realms – en för creative och en för survival – kan vi förhoppningsvis fokusera på att samarbeta på den senare.

För att säkerställa det kommer vi bara att ha samarbets/överlevnads-servern öppen när vi är med.
Det ger oss även en möjlighet att moderera in-game-chatten.

I dagsläget finns det gott om servrar att spela på för de som vill ägna sig åt PvP – spelare som slåss med varandra. Vår realm är inte en sådan. Vi är inte heller med för att roffa åt oss vad andra samlat på sig, eller för att idka handel på realmen, utan hjälps åt för att göra vår värld så bra som möjligt för oss allihop.

I det rollspel som uppstår i överlevnadsläge när man spelar flera tillsammans (till skillnad från när alla springer runt ensamma och slåss om samma resurser) kan vi träna samarbete med andra.

Det finns dessutom olika typer av uppdrag som vi kan åta oss när vi har lust.

FASER:

Base Camp – De första dagarna handlar som alltid om att få tag på mat, bygga skydd, fixa ved, sten och järn samt att vid behov göra träkol och ordna facklor.

Farm Ville – Därefter uppstår det bysamhälle där vi skapar odlingar, fångar in och föder upp olika djur, fiskar och försöker klippa får.

Explorer – Nu har vi käk och sängar nog för att börja utforskar världen lite längre hemifrån (och göra kartor). Vi bygger övernattningsstugor, stigar (t ex genom grus eller genom att platta till marken med en spade), färjeläger samt sätter upp skyltar med info om var olika resurser finns. Vi letar exotiska djur att hämta tillbaka till basen – minst två av varje – till fots eller med båt.
När vi börjat kartlägga världen, kanske hittat pyramider, undervattenstempel och djungeltempel samt börjat föda upp mer exotiska djur (katter, hundar, papegojor och i framtiden även sköldpaddor) kan vi gå vidare till nästa fas.

En särskild roll som man alltid kan ta på sig när man hittar något bra är att vara resande reporter: Skärmdumpar med koordinater (F3 följt av F2 på tangentbordet) kan sedan skickas in hit varvid vi berättar om våra äventyrares fynd.

Industrial – nu har vi en bas med djuruppfödning och odlingar, samt koll på hur vår omvärld ser ut. Kanske har vi rent av hittat andra byar där vi kan idka handel med villagers. Det är dags att sätta igång med gruvor och tågräls, samt sätta upp handelsrutter så vi kan köpa och sälja saker av/till NPC:erna i spelet. Med lite tur kan vi även få med oss några jordbrukande bybor hem för att automatisera vår egen odling.

Med räls, pistonger och redstone kommer vi en bra bit, men för att få tag på material för de riktigt intressanta delarna behöver vi gå in i Nether och hämta kisel och glowstone, samt hitta ett fortress med elakingar vars byte vi sedan kan använda för att börja göra egna potions, samt påbörja vår egen produktion av magiska rustningar och vapen.

Jakten på the End – när vi nu har bra rustning kan vi börja ge oss på att jaga spawners (där det t ex föds skelett, spindlar eller zombies) för att göra om dem till produktionsfabriker av byte som vi kan ha användning för, t ex pilar, benmjöl, tuggben till vovvarna och annat smått och gott. Det är också dags att jaga Endermen för att producera Eye of Ender och med hjälp av dem hitta till portalen till Drakens värld (inte Bollibompa-versionen dock).

The End – innebär två saker – dels en kamp mot draken som är riktigt svår och dels en möjlighet att hitta de flygande skeppen med olika slags rustning, t ex vingarna som gör att man kan flyga.

Men det är inte slut bara för att vi eventuellt lyckas ta över The End. Det går alltid att bygga ut världen ännu mer, med vägar, tågräls, fina nya städer som länkas samman och så vidare.

Vi hoppas ni är lika sugna som vi på att vara med och hjälpas åt att ha kul tillsammans.

Med vänliga hälsningar – era admins,
Alexander, William och Göran